Jag såg valar och vrålande små as

Var på sjöfartsmuseet med en kompis för ett tag sedan, det var på tiden. Har tänkt göra det i säker ett år. Tog spårvagnen till museet,  kommer in i entren och ska betala. Receptionisten tittar på mig och säger: nej det är gratis.

Vad bra , Det ska bli intressant att se alla dessa bestar, valar och fossila djur tänker jag.


Jag går in på museet och möts av något underligt. En skränande liten varelse inte mer än 80 cm hög kommer klumpigt springande mot mig med tomm blick.

Den riktar inte sin uppmärksamheten mot mig, den är intresserad av något annat.

Figuren stannar upp fyller sina lungor med luft och utstöter sitt läte, den andas snabbt och ansträngt och fyller sina lungor ännu en gång. Ett ljust skärande skri ljuder ut i lokalen. Den ser sig omkring och ger ännu en gång ifrån sig ett utdraget skrik och springer stapplande iväg. Jag ser mig häpet omkring och upptäcker att det kryllar av de små asen.

Lördagar är tydligen dagisbarnens dag på sjöfartsmuseet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0